Når stenger banen?

Av: Tor Oddvar Torve  |  Publisert: 6. oktober 2021  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Som vanlig på denne tiden av året får vi mange henvendelser om når banen stenger. Vi vet jo ikke 100% når men en liten aning med begrunnelse finner du i saken!

Da er vi kommet til oktober og i år har vi vært heldige med tanke på frost så langt ift tidligere år, men dessverre noen dager med rekordnedbør som førte til 3 dager med flom og stengt bane.

Som alltid er oktober lunefull og langtidsvarselet er aldri helt til å stole på og frosten kan komme raskere enn vi tror. Nå ser det ut som frosten kommer til uka igjen.

Banemannskapet har mye og viktig arbeid som skal gjøres og utrolig viktig å rekke dette før vi må stenge slik at vi kan åpne med gode greener hvert år.

Fra og med mandag begynner arbeidet med å lufte greener med pressluft, det er en tidkrevende jobb og med 20 greener vil det ta neste hele uken. Så raskt dette er gjort må vi starte med dyplufting og da blir jo banen uspillbar samt at lyset vi har tilgang på er et lite vindu samt frost om morgenen og tidlig på kvelden. Et annet viktig arbeid er å tømme alle rør og vannspredere på hele anlegget. Dette gjøres ved høy pressluft og da kan det være farlig å være i nærheten. Dette MÅ gjøres før frosten starter å ødelegge dyre spredere.

Vi kommer til å ha banen åpen hvis frost eller nedbør ikke tar oss men du vil måtte hoppe over noen hull på dagtid når banemanskap starter med presslufting til uka.

Er vi heldige mtp på frost, kan vi åpne flere tider førstkommende lørdag og søndag vil vi åpne flere tider søndag så raskt klubben har starttidene klare for årets Presidents cup scramble. Det vil være etter kl 12 i morgen

Mandag 18 oktober starter selve dypluftingen hvis vi kke får noen uforutsette problemer, det betyr at det etter alle sansynlighet vil være søndag 17. oktober som blir årets siste spilledag! Vi vil holde deg oppdatert via banestatus her på hjemmesidene.

Vakkert men ikke spillbart og vi er avhengig at ingen går på banen før frosten har gjort sitt til at gresset er gått i dvale.