Frosten er tilbake og viktig informasjon her

Av:   |  Publisert: 5. oktober 2017  |  Siste nyheter  |  Arkiv

I tiden fremover kan banen holdes stengt i morgentimene grunnet frost. De som har bestilt starttid som berøres av frosten mister dessverre denne og må booke på nytt senere på dagen. Les mer i saken

Hvorfor stenger banen når det er frost?

Når et menneske eller en hund tråkker på frossent kortklipt gress knekker gress-stengelen nederst ved jordoverflaten og cellestrukturen ødelegges. Når dette skjer dør gresset. Etter et par dager blir gresset brunt og man får brune flekker der hvor gresset har blir tråkket på.

Dette er grunnen til at de fleste golfklubber holder banen stengt på frostfulle morgener, til frosten har smeltet. Husk at en firerball kan lage hundrevis av fottrykk på en green, og skadene kan bli store. I perioden fremover er det derfor fare for at banen holder stengt om morgenen inntil frosten har sluppet taket.

VIKTIG
Om du skulle miste tiden din er du selv ansvarlig for å booke ny tid i Golfbox om det er ledig og erfaringsmessig åpner vi opp rundt kl 10-11 i starten av frostsesongen og så blir det senere og senere. Er det blå himmel og flott vær og Yr.no melder 4 varmegrader i Hakadal er det så og si alltid minus 1 eller kaldere og frosten kommer ved soloppgang.