Fare for frost!

Av: Tor Oddvar Torve  |  Publisert: 22. september 2021  |  Siste nyheter  |  Arkiv

-så var det den tiden av året igjen... Hvordan skal du forholde deg til dette? Les mer i saken

Etter en super sesong, har vi igjen kommet til den tiden på året hvor frosten kan begynne å gjøre seg gjeldene om morgenen. I dag onsdag 22.09 kom den for første gang som en overraskelse på oss.

I den forbindelse ønsker vi å påpeke 'spillereglene' ved frost på banen:

De dagene hvor det er frost om morgenen, er det helt opp til banemannskapet om/når banen åpner! Det er ikke opp til de som jobber i shopen, så det hjelper ikke å 'krangle' med dem. Selv om det ikke kjennes ut som om det burde være frost, så kan det godt være frost i bakken flere steder ute på banen. Våre banearbeidere sjekker temperaturen i bakken, og forholder seg til dette. De fleste av dere så vel fotsporene på green 6 i år som hang igjen til langt ut i juni!

Vi henstiller derfor til våre medlemmer og gjester om å ikke diskutere om det frost eller ikke. Hvis vi ikke åpner banen så er det med god grunn! Vi holder ikke banen stengt for å være slemme -det er ingen ting vi heller vil enn å få så mange som mulig ut på banen :-)

De tidene som blir 'tatt av frosten' må dessverre utgå. Vi har ikke muligheten til å skyve på starttider, da dette vil gå ut over starttidene resten av dagen, men vi forsøker selvfølgelig å få ut alle som ønsker å spille og de som mister tiden kan få tilbud om 9 hull på back når frosten er borte og eventuelt spille siste 9 hullene senere på dagen hvis ledig starttid.

Sammen skal vi få til dette men noen vil dessverre oppleve å miste starttider pga frosten.

Vi må nå begynne å stenge banen for booking i Golfbox frem til klokkeslettet vi tror på åpning basert på 15 års erfaring. Spillere som dukker opp på banen uten å ha booket i Golfbox vil selvfølgelig miste spilleretten sin i disse frosttider.

Et annen utfordring hos oss er at puttinggreenen ved frost ligger i skyggen og ofte er 3 timer forsinket ift resten av banen. Her vil vi nå sette opp en sperring og samme regler her om noen ikke respekterer dette.

*Vær også oppmerksom på at tung tåke kan medføre de samme restriksjonene på spill som frosten!

Oppsummert:
- Hold deg unna greener ved minste tvil om frost.

- strengt forbudt å dukke opp på back eller front uten å  booket tid i Golfbox
( Her må vi være veldig strenge hvis noen setter seg selv foran andre spillere som respekterer og anlegget/banen)

- Melder yr.no vindstille og fint vær og 4-5 varmegrader er det garantert frost fra solen står opp over åsen og noen timer fremover

- Vær hyggelige mot de som jobber i Proshop og ikke vær den som vet bedre enn banemannskapet:-)

- Som anlegg vil vi gjøre vi alt vi kan for å få deg ut, men kan ikke gi noen garantier

Fortsatt god høst og vi holder åpent så lenge vi kan, stengning blir gjerne den uken vi ikke får åpnet opp før i 12-13 tiden over 5-6 dager. Da kommer frosten også tidlig på kvelden i skyggepartier.

Vi håper på mye sol og fint vær på dagen og overskyet og vind på natten:-)

Husk også Sparebank 1 Fearnleys Pokal på søndag. Det er en shotgun og slik værmeldingene ser ut nå vil det bli en fellesstart ca kl 11 og en puttinggreen med frost frem til ca kl 12 men nydelig høstvær i strålende sol.
 Påmelding her